teisipäev, 22. august 2006

Räägi midagi....

"Miks sa enam midagi huvitavat ei kirjuta?" uuris Duke.
Mis on huvitav? Kas see, mis on minu jaoks oluline, see millest ma mõtlen, see mida ma teen või see mida ma arvan sellest mida igalpool mujal arvatakse ja räägitakse?

1. Tööjõupuudus
Seda meil ei oleks, kui inimestele palka makstaks nende töö eest. Kui erafirmade oanikud investeeriksid töötingimustesse, töövahenditesse ja palkadesse. St. mitte ainult ntks arvutigraafika tootjad vaid ka ehitusfirmade omanikud. Ei ole mõtet oma töötajaid sõna otseses mõtes töökoormusega tappa, sest "niikuinii pole neil kuhugi mujale minna", sest töövõimetu töötaja asemele praegu enam naljalt uut ei leia.

2. Liiklus
On mõtetu oodata, et iga liikleja kõrval valvaks politseinik (või pareml juhul lausa kaks) ja kontrolliks pidevalt, et LE-s sätestatud nõudeid täidetaks. See on absurdilähedane lootus, eks, sest neid politseinikke peab siis ka keegi valvama jnejne. On väga tore ajada suurt liikluses hukkunute hulka "tapva aasta", "kõverate teede", "valesti valitud kiiruse" või millegi muu süüks. Samuti ei tapa alkohol inimesi, kuigi ajakirjandusest võib selline mulje jääda. Ikka inimene on see kes joob ja ei vastuta oma tegude eest. Ja rooli keerab ka inimene. Teeme tallina-Tartu maantee laiemaks, siis kindlasti enam Valgas kedagi surnuks ei sõideta.

3. Kasvat(amat)usküsimused
No nii ja naa. Sellest olen vist enne ka arvamust avaldanud. Füüsiline karistus on lapse kasvatamisel vajalik. Mitte surnukspeksmine. Karistus. Meid omal ajal pandi nurka kui pahandust tegime. See on ju ka 'füüsiline liikumisvabaduse piirang'. Samas ma arvan, et paljud õnnetused oleks olemata, kui mõni "noor ja vihane" õigel hetkel korraliku keretäie oleks saanud. Ja kui me ei kasvataks juba 20 aastat lapsi vaimus, et "vabakasvatus on parim" (kusjuures selles kontekstis vabakasvatus ON kasvatamatus) ja "laps peab vaidlema ja lapsele tuleb oma keeldu põhjendada, ei saa olla nii, et asi lihtsalt on keelatud sellpärast et on keelatud". Samas ma ei ütle, et lapsele ei peaks seletama miks on mingi asi keelatud. Aga kui põhjendus pole piisavalt argumenteeritud, siis seda ei aktsepteerita. Mind on kasvatatud meetodil "mõni asi lihtsalt on keelatud ja mõnda asja lihtsalt ei tehta ja kõik!". Ntks teiste asju ei võeta, teiste kirjavahetust ei loeta, ei kakelda, vähemalt ilma mõjuva põhjuseta (tuleb ise kallale) jne. Nende küsimuste argument minu jaoks on "miks ma peaksin kõike seda tegema?!"

4. Liiklus
Nood Vändra noored.... vaevalt et neilt mingeid asjalikke ütlusi saadakse õnnetuse toimumise kohta. Kuna nad olid purjus, siis nad ei mäleta. Pealegi on inimaju haruldaselt alalhoidlik - traumaatilised sündmused mälus blokeeritakse. KAs neid üldse karistada ja kuidas? "Tempel mällu igaveseks" on nende puhul mitte reklaamlause vaid tõelus. Tõenäoliselt (kuigi praegu on seda vara prognoosida) jäävad nad eluks ajaks poolsantideks. Võibolla peaks ad "ÜKT" raames paema teistele "noortele ja vihastele" seletama, et sandina on väga sitt elada, mis sest et sul oli jummalast viimasepeal auto, sa ei olnud üldse joonud, ainult pool liitrit viina ja et su tüdruk oli alevi kõige kuumem tibi. Sandina edasi elada on ikkagi vastik.

5. Elukorraldus
See sakib täiega. Nii palju raha ei ole, et omale omaette elamist muretseda. Laenuvõtmisel on omad konksud. 1. pole nii palju raha, et omaosalust maksta ja 2. muudab laen sisuliselt järgmiseks 20 aastaks 'sunnismaiseks' - sa ei või leppida väiksema palgga, kui see mis hetkel makstakse. Aga omaette elada tahaks ja kuidas veel!

6. Isiklik elu
Sellega on ka jama. Oma elamist soetada ei saa. Kallimaga kokku ei saa, sest tema on seoses "ootamatult läheneva kooliastaga" 7 päeva nädalas ja 8 tundi päeva tööl. Muidu teeks pikemaid päevi, aga juba 5 tundi on tema võimete piir hetkel. Ja mina .... olen mina. Ei lähe ehitusele kiibitsema. Ei lähe tema juurde nukrutsema. Nukrutsen kuskil omaette ja püüan mitte välja näidata, et mulle nii elada ei meeldi. Kõik asjaosalised teavad seda isegi, aga muuta ei ole hetkel midagi kuidagi võimalik.

7. Töö
Jälestan seda. Teha ei taha. Teeks tööd, millel on mingit tulemust näha. Minu omal ei ole tulemust. Vale jutt, et eestlased on nõus ainult 'tubast tööd' tegema. Teeks mida iganes, kui ei murra, on piisavad töövahendid, korralik palk, hea kollektiiv, on tulemuslik. Ntks kraavi kaevaks, seinu värviks, mida iganes sellist, kus töö tulemus on silmaga näha.

Kommentaare ei ole: